Vår nettbutikk er for øyeblikket utilgjengelig.

Fortellerkvelder

Rana historielaget arrangerer sammen med Rana slektshistorielag og Rana Museum fortellerkvelder med spennende Ranahistorier første tirsdagen hver måned med unntak av ferietid og høytid. Fortellerkveldene er blitt en svært populær aktivitet i historielaget, og auditoriet på Moment fylles ofte til siste plass.

Med god spredning av gode Rana historier fra riktig gamle dager og noen
fra vår mer nære fortid bidrar fortellerkveldene til en rikholdig kulturhistorisk formidling i en muntlig og lett form. Vi har fått høre om båtbygging i Dunderlandsdalen, anleggsmuseet på Øijorden, om hus og ildsteder gjennom 300 år, lastebilhistorien i Rana, om tradisjonsmat i Rana og markante skikkelser som bl.a Søster Astrid som var sykepleier på Mo like etter 2. verdenskrig, for å nevne noen.Foredraget om Fangeleirene i Dunderlandsdalen, vakte stor interesse og har blitt kjørt for fulle hus i Moment to ganger og er også tilbudt som undervisningsforedrag i skolen i Rana. Gå ikke glipp av disse gode Rana historiene.

Fortellerkveldene blir markedsført på Facebook og historielagets hjemmeside.